Playground is een video-installatie, waarin ik me richt op het fenomeen LAN (Local Area Network) party’s. Dit zijn party’s waar jongeren – solo of in zogenoemde clan’s – elkaar bevechten door het spelen van online FPS (First Person Shooter) games.
FPS-games zijn veelal geënt op realistische oorlogssituaties. Naast de WO II gevechts campagnes, bevind het strijdtoneel in deze games steeds vaker plaats op hedendaagse brandhaarden in Afghanistan, het Midden-Oosten en Afrika.

Met Playground wil ik een grensvervaging weergeven tussen de fictie in deze steeds realistischer vormgegeven games en de ‘werkelijkheid’ zoals wij die voorgeschoteld krijgen via televisie en internet.
In feite is alles in deze video-installatie in een soort van gameplatform gegoten. Waarin alleen de adrenaline kick telt en voor morele en etnische vraagstukken die er tijdens een oorlog gelden, in deze virtuele wereld geen plaats is. Door extreme close up beelden van de verbeten en gedreven gezichten van de jongeren in een splitscreen vorm er naast te vertonen, tracht ik de grimmige intensiteit over te brengen waarmee deze games gespeeld worden.

Playground was mijn afstudeer project op de Post. St. Joost fotografie academie.
De video-installatie is ondermeer vertoond op het WWFF (Woeste Weduwe Film Festival) 2006 en het Leids Filmfestival 2006, in de categorie Hollandse Nieuwe.